7800127195.8dd5717.7c160803f18e40428ef87db6002e7dd6
Anna Łyszczek-Majewska

Rekrutacja na zmieniającym się rynku pracy

Zmiany na rynku pracy są nieuniknione. Poprzez procesy rozwoju technologii i social mediów zachodzą one jednak coraz szybciej. Wymaga to zarówno od rekruterów, jak i poszukujących pracy pewnej elastyczności, ale też otwartości na naukę nowych sposobów i narzędzi.

Co powoduje zmiany?

Program 500 + przyczynił się do zmiany dynamiki na rynku pracy. Spowodował głównie spadek zainteresowania pracami dorywczymi. Czyli wszystkimi stanowiskami, które wymagają wysiłku, a są płatne w okolicach średniej krajowej. To powoduje duże braki kadrowe, szczególnie w okresach intensywnych sezonów. Z perspektywy osób poszukujących pracy, ułatwia to proces rekrutacji. Głównie ze względu na starania pracodawców i zachęcanie kandydatów poprzez liczne korzyści, np. elastyczny grafik, czy benefity pracownicze.

Mamy obecnie “rynek pracownika”, co oznacza dużo większy wybór ofert pracy przypadający na osoby poszukujące. Młodzi wchodzący na rynek są też często nastawieni na zmianę pracy, gdy coś przestaje im odpowiadać. Powoduje to spore rotacje i częste potrzeby rekrutacji. Nowe branże, jak np. IT rozwijają się bardzo szybko, a w związku z tak dużą dynamiką, chętnie sięgają po nowatorskie rozwiązania wyrastające na podłożu technologicznym.

Dokąd prowadzą te zmiany?

Na kanwie wymienionych wcześniej zmian na rynku pracy, najmocniejszą siłą powodującą zmianę w podejściu szukania pracy jest dostęp do social mediów (Internetu) oraz rozwój technologiczny.

To samonapędzający się proces: social media i Internet stały się częścią naszego życia, więc rekruterzy zaglądają tam w procesie selekcji. Kandydaci jednak szybko odczytują ten trend i edukują się – profesjonalizują swój wizerunek
w sieci. W odpowiedzi na to rekruterzy wymyślają coraz to nowe formy praktycznego sprawdzania umiejętności kandydatów.

Siła Internetu i technologii spowodowała dwa wyraźne trendy w poszukiwaniu pracy:

I) Mocne przygotowanie aplikacyjne: idealny kandydat/ wyróżniający się  
II) Gotowość do konfrontacji z pracodawcą w niestandardowych formach

Jak się teraz szuka pracy?

Zacznijmy od profesjonalnego przygotowywania dokumentów aplikacyjnych. Istnieje wiele pomocy, które można do tego wykorzystać: od edytorów graficznych, po webinary edukacyjne, czy platformę do promowania portfolio: Behance. Następnie z takimi dokumentami można szukać pracy w wielu miejscach, poprzez portale: LinkedIn, Goldenline,  przez rekrutacyjnego bota. Nic nie stoi też na przeszkodzie do używania kreatywności w szukaniu pracy- czyli np. zawieszenie wielkiego CV przed budynkiem pracodawcy.

Coraz częściej poszukiwanie pracy wymaga od kandydatów odwagi w bezpośredniej konfrontacji z pracodawcami dużo wcześniej, niż w momencie samej rozmowy rekrutacyjnej. Natomiast znacząco zwiększa to szanse zrobienia dobrego wrażenia na rekruterze, niż chowanie się za CV. Takie okazje stwarzają m.in spotkania networkingowe, Targi Pracy, mentoring, speed rekrutacje, a na pewno programy mentoringowe, takie jak np. “IT for SHE”: organizowany dla studentek zainteresowanych pracą w branży informatycznej.

Metod szukania pracy ciągle przybywa, ale rynek również zmienia się bardzo szybko. Żeby nie zostać w tyle, przydaje się dobre przygotowanie i szczypta odwagi.

“Na rynku pracy jutra utrzymają się tylko Ci, którzy uczą się szybciej, niż dokonują się zmiany”
Eric Parsole, Caroline Allen